Wednesday, December 29, 2010

Analisi item bahasa melayu tingkatan 4 akhir tahun 2010.


ANALISIS ITEM  PEPERIKSAAN PERTENGAHAN TAHUN 2009
BAHASA MELAYU  TINGKATAN EMPAT
 KERTAS 1
BAHAGIAN  A
( 30 markah )
BAHAGIAN B
( 100 markah )
Peringkat markah
Bilangan Murid
%
Peringkat markah
Soalan 1
Soalan 2
Soalan 3
Soalan 4
Soalan 5
%
Cemerlang
( 26 – 30 )
7
15.9
Cemerlang
( 80 – 100 )

8
1


20.45
Kepujian
( 20 - 25  )
20
45.45
Kepujian
( 66 – 79 )

13
2


34.09
Memuaskan
( 15 – 19 )
13
29.54
Baik
( 51 – 65 )

13
1


31.82
Kurang memuaskan
( 10 – 14 )
4
9.09
Memuaskan
( 36 – 50 )
1
1
1


6.82
Pencapaian minimum
(  01 – 09 )
0
0
Kurang memuaskan
( 21 – 35 )


1
2

4.54
JUMLAH
44
100
Pencapaian minimum
( 01 – 20 )

1



2.27
JUMLAH

1
38
6
1


Kekuatan:
- Isi tepat dan huraian menarik


Idea relevan
Idea relevan
Idea relevan
Idea relevan
-

Kelemahan:
-Huraian tidak lengkap
-Pemerengganan tidak seimbang
-Pemilihan kata tidak bervariasi
Strategi Peningkatan:
Bekalkan calon dengan senarai ungkapan menarik dan peribahasa

Kelemahan
Huraian tidak lengkap
Strategi Peningkatan:
Bekalkan calon dengan senarai ungkapan menarik dan peribahasa
Pemerengganan tidak seimbang
-Pemilihan kata tidak bervariasi

Pelajar hanya fokus pada dua isi sahaja
Pengolahan kurang matang dan isi kurang mantap


ANALISIS ITEM  PEPERIKSAAN PERTENGAHAN TAHUN 2009
BAHASA MELAYU  TINGKATAN EMPAT
KERTAS 2
Soalan 1 ( Rumusan )
30 markah
Soalan 2 ( Pemahaman )
35 markah


Peringkat markah
Bilangan Murid
Peratus
Murid
Kelemahan / Kekuatan Calon
Peringkat markah
a  (  9m)
UMUM

b  (  9m)
PROSA MODEN
c  (  8m)
PROSA KLASIK
d  (  9m)
PUISI MODEN
Kelemahan  / Kekuatan  Calon
26 - 30
6
13.6
Idea cukup , ayat gramatis

7 – 9
2
4.54
4
9.09
0
0
0
0
Calon dapat menguasai soalan  daripada petikan umum dan prosa   moden.
20 - 25
21
47.7
Idea masih cukup , ayat masih gramatis

4 – 6
26
59.09
19
43.2
16
36.4
15
34.1
Idea / isi yang dikemukakan tidak mencukupi atau ayat yang dibina kurang gramatis.
15 – 19
7
15.9
Isi Tersirat tidak diberikan.

0 - 3
16
36.4
21
47.7
28
63.6
29
65.9
Calon kurang menguasai soalan kemahiran berfikir. Jawapan yang diberi terlalu ringkas hingga isi tidak mencukupi.
10 – 14
6
13.6
Isi tersurat dan tersirat tidak cukup atau tidak tepat , panjang jawapan lebih daripada 120 patah kata. Calon mesti mematuhi arahan soalan.

01 - 09
4
9.09
Penguasaan calon amat lemah. Tidak memahami soalan.




Soalan 3 ( Pengetahuan dan  Kemahiran Bahasa )
30 markah

Soalan 4 ( Novel )
15 markah


Peringkat markah
a  (  6m)
BINA AYAT
b  (6 m)
GABUNG AYAT
c  (6 m)
KESALAHAN EJAAN & IMBUHAN
d  ( 6 m)
KESALAHAN KATA / ISTILAH
e  ( 6 m)
PERIBAHASA
Peringkat
markah
a  (7 m )
TEMA
Peringkat
markah

b   ( 8 m )
NILAI DAN
 PERISTIWANYA
Bil
%
Bil
%
Bil
%
Bil
%
Bil
%
Bil
%

Bil
%
5 – 6
16
36.4
18
40.9
31
70.5
0
0
32
72.7
5 – 7
19
43.2
5-8
30
68.1
3 – 4
21
47.7
18
40.9
11
25.0
7
15.9
10
22.7
3 – 4
12
27.3
3-4
5
11.4
0 - 2
7
15.9
8
18.2
2
4.5
37
84.1
2
4.5
0 - 2
13
29.5
0-2
9
20.5
Kekuatan jawapan:
Calon dapat menjawab soalan 3 a dan 3b dengan baik . Ayat yang dibina dalam soalan 3a juga baik. Calon dapat menjawab soalan 3e dengan sangat baik
Kekuatan jawapan:
Calon  dari tkn  4 Sc dapat memberikan isi dan huraian dengan baik
Kelemahan jawapan:
Calon tidak dapat mengesan kesalahan penggunaan kata dan istilah  dalam soalan 3 d . Latih tubi tentang soalan jenis ini perlu lebih banyak. Calon mesti menghafal banyak peribahasa.
Kelemahan jawapan:
Ramai calon dari 4 Ik  tidak dapat menjawab dengan baik kerana isi dan huraian yang diberikan kurang tepat.Calon tidak memahami kehendak soalan. Calon mesti menguasai sinopsis novel dengan lebih baik.

Disediakan oleh;

(PN ROSIAH BINTI ISMAIL ) 
  Guru Mata Pelajaran.

No comments:

Post a Comment